Jul 30, 2011

Raz meraj, dva krát rež...

... znelo mi to nejako nelogicky, až kým ma Kajo neopravil, že "láska, je to naopak". Hm. Ako to vlastne je sa ešte uvidí. Včera sme stretli zopár skvelých ľudí. Unavení týždňom sme zabočili do malého podchodu pri Panskej, nájdete tam taký crazy dizajnový obchod. Potrebovala som vidieť niečo iné ako tie dookola kopírované veci, čo visia osamotené v reťazcových predajniach. Zachcelo sa mi vzletu a muž ma nechal. Aké dobré!

Boli tam celkom pekné veci (francúzsky kopulovitý dáždnik, priesvitný, plný Eiffeloviek, ibaže bez farieb, škoda). Niečo ma ale zarazilo. Na stene viseli náušnice. Rozumej papierové obrázky (Mickey Mouse, Marylin Monroe), 2x2 cm zalaminované do fólie. Tenulinké. Nič viac. Sedem eúr. Prišlo mi to čudné, že toto je piece of art, keď si to môžem vyrobiť sama za štvrtinu ceny. Ale ľudia ich kupujú.


Tak som ich trocha nenápadno rozhorčene obzerala a tvárila sa nespokojne, kým ku mne neprišla predavačka a neoznámila mi, že ak by som chcela niečo viac, vedľa otvorili obchodík s hand-made náušnicami. Bolo to fajn, len v atmosfére "nič také pre mňa, moje". Kým som si nevšimla mini detail. Tričko s otvoreným golierom, ktorý sa vlnil smerom dole a odhaľoval krk. Pri krku držal látku hádajte čo, meter. Normálny krajčírsky meter, ktorý ste možno už poriadne dlho naživo nevideli. Odišli sme ale odvtedy som naň nemohla prestať myslieť.

V noci som sa teda spýtala na históriu centimetra. Môj muž vedel (obvykle vie). Na vojne si vraj kedysi vojaci odstrihávali na metri centimeter za každý deň, ktorý tam boli. Aby videli, ako sa im ich "pobyt" kráti. Potom som sa dozvedela, že vo Francúzsku spočiatku existovala iba jedna originálna predloha metra, ktorá bola zliatinou platiny a irídia. Bola špeciálne uskladňovaná a vyrábali sa z nej kópie, aby bol meter rovnaký v každom štáte. Vtedy bol definovaný jednou desať milióntinou vzdialenosti medzi Severným pólom a rovníkom, na poludníku, ktorý prechádza cez Paríž. Nejaké komplikované, nezdá sa Vám? Takto všetci chodili do Paríža po mieru metra, kým sa jeho definícia nezmenila. O nič lepšie to bohužiaľ nie je ani teraz. Meter je definovaný rýchlosťou svetla vo vákuu. No. Ako myslíte.

Chcela som vedieť, čo robí miery mierami, ale to je priveľa info pre sobotňajšie dopoludnie. Som nedočkavá a je víkend, tak honbu po vedomostiach nechávam tak. Začína mi dochádzať, že sa mi asi iba cnie za tým ozajstným krajčírskym metrom, ktorý sme mali niekedy doma, a ktorý som videla, keď u nás niekto z rodiny šil na šijacom stroji, zužoval alebo opravoval veci, meral si "miery" pred či po diéte (my ženy) alebo skrátka tvorivo vystrájal. Aj ja mám zrazu chuť. Tak idem. Budem merať, rezať na trikrát, aj na desať, ak to bude potrebné. Až kým dielo nebude dokonané. V blízkej dobe očakávajte na mojej ruke, páse alebo vo vlasoch zopár centimetrov z metra. Rozhodla som sa, že pre mňa sú centimetre momentálne IN!

p.s.
Jednu mieru Vám ešte sprístupním.
Včera uplynul mesiac, odkedy som začala písať.
Štatistika tohto blogu mi oznámila, že za posledný mesiac bol môj svet
pre Vás zobrazený viac než 1000-krát.
Ďakujem Vám SRDEČNE,
teším sa, že sa môžme tešiť navzájom!

No comments:

Post a Comment